Modernizacja torów - kolej przyśpieszy do 100 km/h !

Linia kolejowa nr 106 z Rzeszowa do Jasła spełniała kiedyś bardzo ważną funkcję dla mieszkańców  miejscowości położonych koło niej. Dzięki niej można było dostać się do pracy czy udać się w jakieś inne miejsce. Powstała ona w roku 1890 i do dzisiaj spora część obiektów inżynieryjnych typu mostki czy przepusty nigdy nie była modernizowana. Stan techniczny tych obiektów wymusił zmniejszenie prędkości maksymalnej, przy której pociąg mógł bezpiecznie po nich przejechać. Na obecną chwilę na sporej liczbie takich obiektów ta prędkość wynosi 20-30 km/h, co w znaczący sposób wpływa na czas trwania jazdy pociągu a to mocno wpływa na konkurencyjność przejazdów koleją względem PKS czy busów.

Inwestycja po latach planowania właśnie wchodzi w etap realizacji. 30 września została podpisana umowa o dofinansowanie projektu z Regionalnego Programu Operacyjnego na kwotę 116 398 389,81zł a koszt całej inwestycji szacowany jest na 188 723 412,83zł.

Modernizacja podzielona została na fazy. Obecnie mamy do czynienia z fazą I, która również została podzielona.

Etap I - obejmuje przebudowę stacji Przybówka  - przetarg na nią wygrała firma APPIA za kwotę 7 974 225,00zł. Przebudowa jest właśnie w trakcie realizacji.

Przetarg na etapy II do IV wygrała firma Strabag za kwotę 150 101 187,45zł. Przetarg ten był w systemie projektuj i buduj czyli wygrana firma ma najpierw zaprojektować modernizację a później ją wykonać.

Etap II – Rzeszów (bez stacji) – Boguchwała (ze stacją) + stacja Czudec
Harmonogram przewiduje rozpoczęcie prac w sierpniu 2011 a ukończenie w kwietniu 2012

Etap III – Czudec (bez stacji) – Strzyżów (ze stacją) + Dobrzechów (bez stacji) – Frysztak (ze stacją)
Rozpoczęcie prac styczeń 2012 a ukończenie kwiecień 2013

Etap IV – Strzyżów (bez stacji) – Dobrzechów ze stacją + Frysztak (bez stacji) – Przybówka (bez stacji) Rozpoczęcie prac styczeń 2012 a ukończenie sierpień 2013.

Projekt przewiduje wymianę torów i podkładów na całym odcinku wchodzącym w skład fazy I. Nowe tory będą typu bezstykowego co wyeliminuje charakterystyczne stukanie na ich łączeniach. Przebudowane zostaną wszystkie przejazdy przez tory. Stare przepusty i mostki zostaną rozebrane i wybudowane od nowa lub przebudowane. Przebudowie poddane będą oba mosty nad Wisłokiem. Na stacjach i przystankach wybudowane zostaną nowe perony na wysokości 55cm od torów, dzięki czemu w łatwy sposób będzie można wejść i wyjść z pociągów. Wybudowane zostaną również drogi dojścia i nowe oświetlenie. Nie przewiduje się prac przy dworcach kolejowych.

Po modernizacji na całym odcinku fazy I prędkość pociągów osobowych zostanie zwiększona do 80km/h a w niektórych miejscach do 100km/h. W ramach projektu zakupione zostaną dodatkowe szynobusy, przez co powinna zwiększyć się częstotliwość jazdy pociągów. Na modernizowanej trasie Rzeszów – Tarnobrzeg w ramach walki o klienta zostały wprowadzone niskie stawi za przejazd pociągiem, dzięki czemu kolej stała się doskonałą alternatywą dla innych środków transportu. Podobnego ruchu możemy się spodziewać i na naszej linii.

Na razie nie wiadomo kiedy można się będzie spodziewać dalszych prac przy tej linii tzn. na odcinkach Boguchwała – Czudec i Przybówka – Jasło.
Foto i tekst : Piotr Majewski
Dodaj do Google Plus

1 - ilość komentarzy :

  1. Zobaczymy jak to bedzie wyglądało i czy w terminie sie wyrobią. :)

    OdpowiedzUsuń